top of page

our achievements

Our impactful journey in medication safety extends to various realms, and we, as the Medication Errors Awareness Foundation (AME) team, have consistently been recognized by many governmental and non-governmental bodies, such as the Ministry of Health, USAID, JFDA, Jordan Pharmacists Association, Jordan Medical Association and others, for our dedication to fostering a culture of excellence in healthcare awareness and optimal pharmacy practice.

 

Lina Yahya, an integral member of our team, delivered a compelling TEDx talk addressing the issue of information overload in medication errors. Honored for her outstanding contributions, she emphasized the risks associated with misinformation in healthcare, drawing attention to the need for vigilance in antibiotic use and its profound impact on patients across all age groups.

 

A member of AME team, Prof. Dr. Derar Bal’awi, a distinguished speaker and researcher in patient safety and medication errors, an Associate Clinical Professor & Infectious Diseases Pharmacotherapist in the University of Petra, is involved in raising society’s healthcare awareness, and have been recognised as the COVID-19 pandemic and antimicrobial stewardship CHAMPION nationally and regionally, who volunteered passionately to fight COVID-19 and other infectious diseases in the last 4 years. His work has achieved profound impact on raising awareness on effective prevention practices against infectious diseases and combating medication errors and vaccines hesitancy, providing free consultations that helped healthcare professionals develop knowledge and skills around diagnosis and treatment of diseases, saving lives by treating thousands of adults and elderly patients, including Syrian refugees, at homes and in hospitals for free, helping decision-makers select and secure millions of doses of COVID-19 vaccines for Jordan, and investigating the safety and effectiveness of COVID-19 vaccines by conducting large scale clinical studies. He has published more than 40 scientific papers and 100 articles, conducted more than 50 free workshops with many governmental and private bodies and more than 1000 interviews on TV and radio channels locally and internationally, and spoken in 30 conferences. As a consequence, we are proud to witness around 4.6 million people, accounting for 71% of the targeted segment in Jordan, have been fully vaccinated against COVID-19, and more than 1.7 million hospitalised patients satisfactorily treated. Derar won many awards from the UN, ministries, universities, associations; the recent was the “Outstanding Alumni Award” from the University of Manchester in November 2023.

 

One of our notable initiatives, in collaboration with the General Security, involved organizing an impactful awareness campaign in downtown. This initiative, acknowledged by the Jordan Pharmacists Association, highlighted the dangers of rumors in pharmacy practice circulating on social media platforms and underscored the importance of seeking information exclusively from healthcare professionals.

 

Our educational initiatives further include a training session conducted for the AMR organization at the Hilton Hotel, provided under the project of UNHCR in Al Azraq camp. The session, attended by 30 healthcare professionals, focused on preventing and mitigating medication errors. The foundation's excellence was further acknowledged with honors received on December 9, 2023.

 

Collaborating with the Jordan Pharmacists Association, ACDIMA Center for Biosimilars and Pharmaceutical Studies, and the United Pharmaceuticals Company, AME organized a seminar on pharmacovigilance for pharmacists and pharmaceutical companies. The seminar, held in 2019, featured workshops and activities contributing to our ongoing efforts in promoting safe pharmacy practice.

 

Additionally, AME Foundation conducted a comprehensive training session for pharmacy students in their final university stages, emphasizing awareness of medication errors in the pharmaceutical market. This training aimed to prevent the repetition of errors in the local market and showcased our commitment to nurturing future healthcare professionals.

 

In collaboration with the University of Jerash/College of Pharmacy, and with AME's participation, the Scientific Committee of the Jordan Pharmacists Association organized a seminar in March 2020 titled "Role of Pharmaceutical Care in Reducing Medication Errors." This event underscored the crucial role of pharmaceutical care in minimizing medication errors and further reinforced our dedication to advancing pharmaceutical practices.

 

Our collective efforts, recognized and honored by the Jordan Pharmacists Association, exemplify our enduring commitment to medication safety. Through diverse initiatives, educational endeavors, and impactful advocacy, we continue to be at the forefront of promoting excellence in pharmaceutical practices and ensuring the well-being of patients. In total, our awareness initiatives have reached more than 200,000 people, highlighting the expansive impact of our commitment to medication safety.

انجازاتنا

تمتد رحلتنا المؤثرة في مجال السلامة الدوائية إلى مجالات مختلفة، ونحن كفريق مؤسسة التوعية بالأخطاء الدوائية (AME)، نحظى بالاعتراف المستمر من قبل العديد من الهيئات الحكومية وغير الحكومية، مثل وزارة الصحة، الوكالة الأمريكية للتنمية الدولية (USAID)، ومؤسسة الغذاء والدواء الأردنية (JFDA)، ,نقابة الصيادلة الأردنيين، نقابة الأطباء الأردنيين وآخرين، لتفانينا في تعزيز ثقافة التميز في التوعية بالرعاية الصحية والممارسة الصيدلانية المثلى.

ألقت الصيدلانية لينا يحيى، وهي عضو أساسي في فريقنا، محاضرة مقنعة في TEDx تتناول مسألة الحمل الزائد للمعلومات في الأخطاء الدوائية. تم تكريمها لمساهماتها البارزة، وشددت على المخاطر المرتبطة بالمعلومات الخاطئة في مجال الرعاية الصحية، ولفتت الانتباه إلى الحاجة إلى اليقظة في استخدام المضادات الحيوية وتأثيرها العميق على المرضى في جميع الفئات العمرية.

أحد أعضاء فريق AME، الأستاذ الدكتور ضرار بلعاوي، وهو متحدث متميز وباحث في سلامة المرضى والأخطاء الدوائية، وأستاذ إكلينيكي مشارك ومعالج دوائي للأمراض المعدية في جامعة البترا، يشارك في رفع الوعي الصحي في المجتمع، و تم الاعتراف به باعتباره بطل جائحة كوفيد-19 وبطل الإشراف على مضادات الميكروبات على المستوى الوطني والإقليمي، حيث تطوع بشغف لمحاربة كوفيد-19 والأمراض المعدية الأخرى في السنوات الأربع الماضية. لقد حقق عمله تأثيرًا عميقًا في رفع مستوى الوعي حول ممارسات الوقاية الفعالة ضد الأمراض المعدية ومكافحة الأخطاء الدوائية والتردد في أخذ اللقاحات، حيث قدم استشارات مجانية ساعدت المتخصصين في الرعاية الصحية على تطوير المعرفة والمهارات حول تشخيص الأمراض وعلاجها، وإنقاذ الأرواح من خلال علاج الآلاف من البالغين و المرضى المسنين، بما في ذلك اللاجئين السوريين، في المنازل والمستشفيات مجانًا، ومساعدة صناع القرار في اختيار وتأمين ملايين الجرعات من لقاحات كوفيد-19 للأردن، والتحقيق في سلامة وفعالية لقاحات كوفيد-19 من خلال إجراء دراسات سريرية واسعة النطاق.

 نشر أكثر من 40 بحثاً علمياً و100 مقال، وأجرى أكثر من 50 ورشة عمل مجانية مع العديد من الجهات الحكومية والخاصة، وأكثر من 1000 مقابلة في قنوات تلفزيونية وإذاعية محلية ودولية، وتحدث في 30 مؤتمراً. ونتيجة لذلك، نحن فخورون برؤية حوالي 4.6 مليون شخص، وهو ما يمثل 71% من الشريحة المستهدفة في الأردن، قد تم تطعيمهم بالكامل ضد كوفيد-19، وتم علاج أكثر من 1.7 مليون مريض في المستشفى بشكل مرضٍ. حاز دكتور ضرار على العديد من الجوائز من الأمم المتحدة, الوزارات, الجامعات والجمعيات. وكان آخرها "جائزة الخريجين المتميزين" من جامعة مانشستر في نوفمبر 2023.

 

إحدى مبادراتنا البارزة، بالتعاون مع الأمن العام، كانت تنظيم حملة توعية مؤثرة في وسط المدينة (البلد). وسلطت هذه المبادرة، التي اعترفت بها نقابة الصيادلة الأردنيين، الضوء على مخاطر الشائعات في ممارسة الصيدلة المتداولة على منصات التواصل الاجتماعي وشددت على أهمية الحصول على المعلومات  حصرا من المتخصصين في الرعاية الصحية بالإضافة لتوزيع هدايا مقمة من شركة أورانج للاتصالات.

 

وتشمل مبادراتنا التعليمية أيضًا دورة تدريبية لمنظمة مقاومة مضادات الميكروبات في فندق هيلتون، مقدمة ضمن مشروع المفوضية في مخيم الأزرق. وركزت الجلسة، التي حضرها 30 متخصصًا في الرعاية الصحية، على الوقاية من الأخطاء الدوائية والتخفيف منها. تم الاعتراف بتميز المؤسسة أيضًا مع مرتبة الشرف التي حصلت عليها في 9 ديسمبر 2023.

 

بالتعاون مع نقابة الصيادلة الأردنيين, مركز أكديما للبدائل الحيوية والدراسات الصيدلانية (ACDIMA), والشركة المتحدة للأدوية, نظمت AME ندوةللصيادلة وشركات الأدوية حول اليقظة الدوائية. وتضمنت الندوة، التي عقدت في عام 2019، ورش عمل وأنشطة تساهم في جهودنا المستمرة في تعزيز الممارسة الصيدلانية الآمنة.

 

بالتعاون مع جامعة جرش/كلية الصيدلة وبمشاركة AME، نظمت اللجنة العلمية في نقابة الصيادلة الأردنيين ندوة في شهر آذار 2020 بعنوان "دور الرعاية الصيدلانية في الحد من الأخطاء الدوائية". أكد هذا الحدث على الدور الحاسم للرعاية الصيدلانية في تقليل الأخطاء الدوائية وعزز التزامنا بتطوير الممارسات الصيدلانية.

بالإضافة إلى ذلك، أجرت مؤسسة AME دورة تدريبية شاملة لطلاب الصيدلة في مراحلهم الجامعية النهائية، للتأكيد على الوعي بالأخطاء الدوائية في مجال الأدوية. يهدف هذا التدريب إلى منع تكرار الأخطاء في السوق المحلي وأظهر التزامنا بتعزيز الثقة العلمية للمتخصصين في الرعاية الصحية في المستقبل.

إن جهودنا الجماعية، والتي اعترفت بها وكرمتها نقابة الصيادلة الأردنيين، تجسد التزامنا الدائم بالسلامة الدوائية. ومن خلال المبادرات المتنوعة والمساعي التعليمية والدعوة المؤثرة، نستمر في أن نكون في طليعة تعزيز التميز في الممارسات الصيدلانية وضمان صحة المرضى ورفع جودة مسيرتهم الصحية. في المجمل، وصلت مبادراتنا التوعوية إلى أكثر من 200,000 شخص، مما يعكس التأثير الواسع النطاق لالتزامنا بسلامة الدواء.

bottom of page